În urmă cu două săptămâni, publicam AICI o scrisoare a unui domn care a preferat să rămână, deocamdată, anonim, despre anumite nereguli de la Filarmonica Pitești. Zilele trecute, același domn ne-a transmis o altă scrisoare, menționând că prestigioasa instituție de cultură stă pe un butoi de pulbere, din cauza faptului că, nici până la această oră, nu s-a organizat un concurs pentru ocuparea funcției de director. În acest moment, director interimar al Filarmonicii Pitești este un fost jurnalist sportiv cu carnet de membru la PSD, Gabriel Niță. Așa cum a relatat chiar și presa centrală, singurele ,,calități” care îl recomandă pe Niță pentru funcția de director sunt, așa cum am amintit, calitatea de membru al partidului care este în tot și în toate la nivelul Piteștiului și al Argeșului, în general, și faptul că este finul vicepreședintelui CJ Argeș, Adrian Bughiu. Deși are studii postuniversitare în sport, Niță este acuzat de subordonații săi nu numai că are tangențe cu muzica clasică cam cum are Coreea de Nord cu democrația, dar nici calitățile sale manageriale nu sunt unele de invidiat. Ne oprim aici cu șapoul, iar mai jos vă prezentăm scrisoarea artistului nemulțumit de faptul că, așa cum spunea Napoleon, nimic nu durează mai mult decât interimatul, Niță fiind director fără concurs de peste doi ani!
Acum ceva timp, în mandatul domnului Jan Dumitrașcu, domnul concertmaestru era vehement și necruțător cu un om de cultură care însă recunoștea că nu are studii sau aptitudini muzicale, dar care, după cum bine știm, fără a aminti despre greșelile asumate care l-au și îndepărtat de la conducerea instituției, era un manager cu experiență în funcția de manager îndeosebi în cultură, fiind un cărturar apreciat. Și din câte nu s-a putut dovedi, a fost neafiliat politic.
La scurt timp după această postare publică de critică pe pagina personală, domnul concertmaestru ajunge să propună un tânăr în scaunul prim al instituției care nu doar că nu deține ureche muzicală ( așa cum îl apostrofa pe domnul Dumitrașcu ) sau că nu are studii aprofundate de management și nici măcar tangențiale cu o latură culturală, ci sportivă după cum bine știm din actele dumnealui de studii. Și este puternic afiliat politic.
Nici o rușine în nici unul din cazuri.Iar domnul primar promitea chiar în presa națională că este o situație temporară de compromis până când va putea organiza un concurs pentru postul de manager al Filarmonicii Pitești! Nu s-au scurs două luni așa cum declara domnia sa, ci peste doi ani… asta pentru că legea interimatului permite să nu se țină cont de cerințele legale pentru un post de natura celui ocupat de Gabriel Niță și se pare că este și nelimitată în timp deși domnul primar era în dezacord total cu directorii „de 11 ani în funcție fără concurs” la una din ședințele transmise ale consiliului local.
*** conform art.3 din OUG 189/2008, domnul manager înscăunat de către domnul primar la propunerea „sindicatului” domnului Mădălin Sandu nu deține niciuna din calitățile indicate de lege. Mai precis: ” întrunește condițiile de pregătire sau experiență în management ” , ” întrunește condițiile de studii universitare de licență absolvite cu diplomă de licență sau echivalentă în domeniul de activitate al instituției „
Iar despre anomalia de la Pitești s-a scris și în presă națională, în condițiile în care celelalte instituții de profil din țară au la conducere artiști și nu… sportivi, sau ce este mai exact domnul nostru în cauză.
Nu ar fi nici asta o problemă dacă ar avea rezultate culturale. Dar ca o remarcă, de Ziua Culturii, pe 15 ianuarie a.c când managerii sunt la locul faptei împreună cu oameni de cultură și celebrează prin acțiuni și demersuri de anvergură pentru public, domnul manager este la mare depărtare de cultura națională…. .
Și cum tot domnul concertmaestru declara la începutul mandatului de manager al domnului Niță: „Dumnealui ne-a demonstrat că poate urca treaptă cu treaptă în cadrul instituției”… știm și noi că sunt două etaje în clădire și dacă tot este doctor într-o temă cu variațiuni sportive…. ar trebui specificat că nu a urcat treptele în instituția pe care o conduce ci în Cinematograful București, așa cum tot presa detalia la vremea respectivă, de la cameraman la secretar marketing. Nu se înțelege care puncte forte sau slabe ale instituției (declarație în presă a concertmaestrului despre Gabriel Niță) le cunoștea dinainte domnul actual manager. Probabil era consiliat tot de un specialist în domeniul cultural, domnul Dumitru Tudosoiu, profesor de educație fizică și sport și membru în Consiliul de Administrație al Filarmonicii.
Se pare că nu mai avem oameni de cultură în Argeș, capabili să conducă onorabil instituția Filarmonicii Pitești care începe să cam aducă cu soarta FC Argeș. O retrogradare culturală vizibilă. Pentru că au început să le plece nu doar din public ci și instrumentiștii din cauza actualului management defectuos cultural. Am aflat că numai într-un singur an în mandatul Niță au demisionat doi artiști instrumentiști trompetiști, unii dintre cei care au consolidat orchestra, un artist instrumentist violă de bază și un artist instrumentist oboi care era la nivel de solist!
Dar despre aceste lucruri și multe altele, presa locală plătită din banii primăriei prin filarmonică nu face săpături, care încă o dată amintesc, sunt la doar câteva clickuri distanță… „Este persoana cea mai îndreptățită să deschidă ușa noastră către tineri „…. Așa mai afirmă domnul concertmaestru în propunerea Sindicatului pentru funcția de manager. Curios este că se observă cu ochiul liber că nu sunt prea mulți tineri în sală, după un simplu calcul matematic, la populația orașului Pitești plus împrejurimi, dintr-o medie, să zicem, de 100.000 de locuitori potențial public de filarmonică, scăzând din această cifră interesul din cauza lipsei accesului la educație și al puterii financiare la 50.000, o sală de 400 de locuri nu este ocupată în întregime la fiecare concert și nici dintre cei din public peste jumătate nu sunt tinerii pe care domnul Niță ar fi trebuit să îi „momească” cultural. Sunt „veteranii” melomani, cu respect și admirație pentru dânșii, „rezistența culturală” a orașului, publicul format în primii ani de filarmonică! Culmea este că orașul are un liceu vocațional la care activează ca și cadre didactice unii angajați ai orchestrei, iar în sală nu se regăsesc elevi ai acestora care teoretic studiază și își doresc o carieră muzicală, chiar în domeniul muzicii clasice!
Și ca bonus informațional, soția domnului concertmaestru ocupă un loc în conducerea liceului Dinu Lipatti și ar trebui să fie mai preocupată de viitorul public meloman al filarmonicii mai ales prin prisma soțului dânsei, și în același timp preocuparea să se răsfrângă prin grija față de interesul acordat ramurii de cultură alese și studiate de către elevii instituției de învățământ menționate. La care adăugăm Școala Populară de Arte și Meserii și catedra de muzică a Universității din Pitești, unde și acolo ar trebui să fie opțional spre obligatoriu mersul la concertele și evenimentele instituțiilor de profil tocmai pentru șlefuirea și consolidarea viitoarei cariere de artist. Sau măcar întregirea și aprofundarea statutului de meloman.
Poate Filarmonica va avea în viitorul apropiat șansa unui concurs adevărat de manager, așa cum se întâmplă zilele acestea la două instituții similare: Filarmonica Arad și Filarmonica Timișoara (detaliile se găsesc lesne în presă).
Pace și lumină în cuget și simțire!*Și ca un extrabonus de dicționar, o orchestră simfonică, căci așa îi zice unei orchestre de filarmonică activează în cazul Pitești în sala numită „Simfonia”…. avem deci orchestra simfonică în sala Simfonia! Situație pleonastică de-a dreptul la propunerea acestui manager expert în comunicare…. atât s-a putut!