După ce la Casa Națională de Asigirări de Sănătate (CNAS) au sosit sesizăzi care semnalau că mai multe persoane care au fost în șomaj tehnic și-au pierdut statutul de asigurat, deși angajatorii au plătit contribuțiile aferente, CNAS explică la ce s-a întamplat. Conform unui comunicat de presă, începând cu luna aprilie 2020, mai mulți angajatori nu au încadrat corect persoanele aflate în șomaj tehnic și nu au specificat perioada de timp în care angajații au fost în șomaj. Astfel, în datele importate de la ANAF în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), ”s-au preluat informatic formularele în care personalul aflat în șomaj tehnic a fost înscris la categoria salariat cu contribuție zero la sănătate. Conform reglementărilor în vigoare din sistemul de sănătate, o persoană care nu contribuie la fondul de sănătate și nici nu este încadrată într-o categorie scutită de plata contribuției își pierde automat calitatea de asigurat la 90 de zile de la data ultimei plăți a contribuției”, după cum se arată în comunicatul emis de CNAS.
Pentru a rectifica această situație, angajatorii trebuie trebuie să depună de declarație rectificativă. În felul acesta, în 48 de ore, SIUI va recunoaște statutul de asigurat al tuturor celor care au întâmpinat această problemă. ”Este mai mult decât regretabil că cei care întâmpină deja neajunsuri cauzate de faptul că au fost nevoiți să intre în șomaj tehnic trebuie să suporte acum și piedici în accesarea serviciilor medicale de care au nevoie. Este obligația noastră să asigurăm accesul la servicii medicale. De aceea, deși această problemă nu a fost generată de casele de asigurări de sănătate sau de sistemul informatic al CNAS, încercăm să identificăm cele mai bune soluții împreună cu colegii din ANAF pentru ca oamenii să nu se mai confrunte cu situația de a nu putea beneficia de serviciile medicale necesare”, a declarat Adela Cojan, președintele CNAS.