Sistemul bonus-malus se va schimba substanțial, prin lărgirea ariei de aplicare și diversificarea criteriilor în ambele sensuri, în timp ce asigurătorii vor fi obligați să pună la dispoziția șoferilor care solicită acest lucru atât plata în rate a RCA (în premieră, va fi vorba de până la 12 rate!) cât și aplicarea unei franșize, ca la CASCO, ce va permite reducerea primelor, anunță Econonica.
Sunt cele trei modificări, dintr-un mai amplu proiect demarat de ASF, cu care începem astăzi o serie de materiale rezultate în urma unui interviu acordat Economica de căre vicepreședintele ASF pentru asigurări, Sorin Mititelu. Înainte de a trece la cele trei modificări importante ale regulilor RCA precizăm că, potrivit lui Mititelu, pachetul legislativ este încă în discuție, dar autoritățile își propun să îl adopte cel târziu până la finalul lunii martie anul acesta, primele măsuri urmând să intre în vigoare la începutul lui aprilie.
„Decizia este estimată a se lua până la finalul lunii martie. Va fi și o perioadă tranzitorie de implementare a unora dintre măsuri, cele care necesită soluții tehnice sau noi cerințe, o detaliere a condițiilor legale prin norme proprii sau prin protocoale. Primele modificări sunt așteptat să apară la începutul celui de-al treilea trimestru”, ne-a spus vicepreședintele ASF.
Potrivit acestuia, este posibil ca, pe lângă măsurile trimise deja la Parlament, să apară și unele noi sau chiar cele deja trimise să fie modificate.
„Înainte de toate trebuie precizat că o asemenea modificare parcurge mai multe etape, sunt necesare mai multe avize, atât din Senat cât și din Camera Deputaților. Aceasta înseamnă că pe parcursul acestui traseu e timp pentru a fi continuate o serie de discuții și negocieri cu stake holderii, părțile implicate în procesul acesta. Așadar, chiar dacă noi am plecat la drum cu o serie de propuneri, și am plecat încă din decembrie 2023, acel set de propuneri a avut ca obiectiv transpunerea unei Directive europene. Și acolo avem un număr de propuneri relativ redus. Ulterior, în prima parte acestui an, am avut, după cum bine se știe, o serie de întâlniri cu asociații profesionale, cu asigurători, cu intermediarii și astfel am ajuns la concluzia că e nevoie de o completare cu alte modificări la legea 132. Aceste propuneri au fost analizate și transmise pe fluxul decizional mai sus amintit. Nu este, însă, un proces încheiat, motiv pentru care este foarte posibil ca pe parcursul următoarelor zile sau săptămâni să apară și alte propuneri sau ușoare modificări ale propunerilor deja trimise. Deci e un proces în derulare. Un proces dinamic și activ, cu numeroae părți implicate. Trebuie spus că s-au implicat nu doar asociațiile profesionale. A fost nevoie și am implicat și Ministerul Transporturilor, Ministerul Afacerilor Interne, Registrul Auro Român, CNAIR, binențeles BAAR și alte organizații. Este un efort comun și am convingerea că vom avea un set de modificări care va duce la o îmbunătățire substanțială a ceea ce înseamnă ecosistemul RCA. Așadar nu va fi o lege nouă, ci un set de modificări la legea actuală. Noi suntem inițiatori ai procesului de modificare, însă este nevoie de implicarea tuturor celor care, într-un mod sau altul sunt părți actve în sistemul asigurării de răspundere civilă auto”, a declara sursa citată.
Redăm mai jos detaliile prezentate de vicepreședintele Sorin Mititelu în legătură cu cele trei schimbări din legislație amintite.
Sistemul bonus/malus:
- Vor exista trei pachete de măsuri: cele care au fost transmise în decembrie 2023 legat de transpunerea Directivei Europene, cele care au venit ulterior și cele care sunt și acum în lucru. Primul obiectiv este evident acela al transpunerii Directivei. Urmare a acestui demers, avem ca și propuneri introducerea unui mecanism de suspendare a RCA la cerere și avem de implementat mecanismul privind obținerea certificatului de daunalitate. Acestea ar fi două dintre modificările de substanță. Un astfel de document este necesar în primul rând pentru situația în are un șofer din România merge în străinătate și invers.
- Pe termen mediu și lung, aceste informații vor putea fi folosite într-un sistem bonus-malus la care vom lucra în perioada următoare, dat fiind faptul că al doilea obiectiv pe care îl avem este acela de a veni cu o serie de ajustări care, în final, să permită beneficiarilor de asigurări de răspundere civilă, să acceseze tarife juste, ținând cont de riscul asociat segmentului din care face parte fiecare asigurate, dar și o serie de alte criterii care țin de comportamentul lui în circulație. Se vor putea folosi datele din certificatul de daunalitate și în direcția aceea
- Avem în vedere aceste modificări nu doar pentru a obține o primă justă pentru fiecare asigurat ci este vorba și de o ajustare care să asigure un rezultat financiar al întregului sistem care să nu încarce excesiv prima de risc. Acest sistem are în final un rezultat. Sunt reduceri pentru cei din clasele de bonus și penalizări pentru cei din clasele de malus. Rezultatul ideal ar fi fost zero, adică reducerile prin bonus să fie compensate de penalizările prin malus. Astăzi, avem un rezultat financiar negativ. În final, e normal să fie negative, dar problema este cât de mare poate fi acest deficit pentru că el va duce la o încărcare a primei de risc. Noi urmărim ca acest deficit să aibă un nivel rezonabil, Urmărim o ajustare astfel încât să intrăm într-un nivel de rezonabilitate și din această perspectivă avem de lucrat la întregul sistem bonus-malus.
- În primul rând vom introduce noi criterii pentru tot ce înseamnă malus, unele dintre ele aduse de foarte multe ori în atenția publică. De exemplu, să se țină cont dacă dauna a fost produsă într-un eveniment rutier care a condus la o vătămare corporală. Actualul sistem nu are în vedere nici dacă a fost o daună totală cu victime sau fără victime. Mai sunt și altele. Istoricul de amenzi pe ultimul an va fi luat în calcul. Aici avem în vedere, binențeles, amenzile rutiere. E posibil să luăm în considerare și dacă dauna s-a întâmplat în România sau în afara țării, având în vedere că sunt diferențe foarte mari între valorile daunei medii. Acestea sunt principalele elemente.
- Ideea este de a aduce rezultatul de fond al acestui sistem la un nivel de rezonablitate. Ce este câștigat este un drept câștigat, deci toată lumea rămâne în acest sistem bonus-malus. Ceea ce avem în vedere este extinderea plajei, mai ales la bonus, astfel încât să nu ne oprim la B8. Va fi nevoie de o ajustare a nivelelor și de malusare și de bonusare. Acest sistem nu trebuie să încarce prima de risc a fiecărui asigurător. Pentru asigurător este un joc cu sumă nulă, pentru că adaugă rezultatul acestui sistem la prima lui, deci el nu are un impact, dar noi, asigurații, vom fi impactați.
Continuarea articolului, AICI!