Perioada de pandemie, izolarea la domiciliu și munca de acasă i-au
determinat pe români să se preocupe mai mult ca oricând de starea
locuințelor. De la zugrăvit la schimbarea obiectelor sanitare,
parchetului, centralei termice și a caloriferelor, investițiile în
refacerea apartamentelor se anunță a fi în prim-plan în acest an, în
condițiile în care multe dintre locuințe au fost amenajate în urmă cu un
deceniu, arată o analiză realizată de firma de consultanță Frames.
A doua parte a anului 2020 se anunță a fi o perioadă de curățenie
generală în multe dintre locuințele din România. Amenajate, cele mai
multe, înainte de criza economică din 2010, apartamentele românilor au
nevoie de un upgrade semnificativ atât în privința zugrăvelii cât mai
ales a dotărilor tehnice, de la centralele termice care își încheie
ciclul de viață la obiectele sanitare, arată analiza.
Cele două luni și jumătate de stat acasă au accentuat și mai mult acest
fenomen. După ce, în ultimii ani, românii au fost interesați, în primul
rând, de electrocasnice și electronice (televizoare, frigidere, aparate
de aer condiționat și alte aparate), dovadă boom-ul semnificativ din
piața de profil, pentru mulți dintre români, următorul pas îl reprezintă
refacerea condițiilor de locuire, mai ales că pandemia de coronavirus a
ridicat mai mult ca oricând problema igienei locuințelor.
,,Stând mai mult acasă, românii s-au lovit, mai mult ca oricând, de
problema condițiilor de locuire, indiferent că locuiesc într-un
apartament sau stau la casă și au grădină. De la funcționarea deficitară
a instalațiilor sanitare la problemele cu gresia și faianța,
electrocasnicele vechi sau mobila degradată, pe mulți dintre români
această perioadă de izolare forțată la domiciliu i-a determinat să
treacă la investițiile amânate în trecut’’, afirmă Adrian Negrescu,
managerul Frames.
,,Un var lavabil nou, în culori tot mai variate, igienic și rezistent,
ori un tapet pe măsură, un parchet mai trainic, de calitate, o centrală
termică mai performantă, o cabină de duș modernă, un lavoar nou sau o
cadă de baie – sunt principalele repere ale reamenajării locuinței în
această perioadă. După ce, în anii dinainte de criză, și mai ales în
condițiile veniturilor scăzute, mulți dintre români și-au amenajat
locuințele cu bani puțini, în 2020 miza se pune pe calitate și mai puțin
pe preț’’, arată analiza Frames, realizată pe baza unui studiu realizat
pentru o firmă de profil.
Interesul românilor pentru reamenajarea locuințelor este confirmat și
de statisticile Asociaţiei Europene de Prognoză în domeniul
Construcţiilor pentru Europa de Est (EECFA).
Potrivit celui mai recent raport privind România, cele mai noi tendințe
din piață indică o creștere semnificată a business-ului din sectorul de
renovare. ,,În timp ce construcția de clădiri noi, în unele cazuri, a
încetinit din cauza incertitudinii în ceea ce privește condițiile
economice, lucrările de renovare sunt mai puțin predispuse la acest
efect. În plus, pe măsură ce măsurile guvernamentale au început să fie
puse în aplicare în martie, persoanele și companiile deopotrivă au
trebuit să-și ajusteze condițiile de viață și de muncă’’, afirmă dr.
Sebastian Sipos-Gug – Ebuild, EECFA Romania.
De altfel, magazinele de bricolaj au fost foarte căutate în această
perioadă.
,,În condițiile în care mall-urile, magazinele din zona de fashion au
fost închise în această perioadă, românii s-au îndreptat spre
supermarketuri și magazinele de bricolaj & electro-retail, iar
rezultatele s-au văzut în creșterea semnificativă a vânzărilor.
Estimările Frames indică o creștere a vânzărilor, la nivelul întregii
piețe, de peste 25% față de perioada similară din anul trecut. Au
existat rețele ale căror performanțe au depășit acest nivel.’’, afirmă
Adrian Negrescu, managerul Frames.
Focusul pe reamenajare vine și în condițiile în care multe dintre
obiectele sanitare și cele de climatizare se află la finalul ciclului de
funcționare optimă.
,,Statisticile de vânzări și service îndică faptul că, în zona
centralelor termice, boilerelor și aparatelor de aer condiționat, multe
dintre produsele achiziționate acum 8-10 ani își încheie perioada optimă
de funcționare. Randamentul superior și costurile mai scăzute de
funcționare ale noilor generații de aparate sunt de natură să genereze
un plus de interes pentru clienți’’, afirmă analiștii.
În creștere se anunță a fi și investițiile în parchet și mobilier, având
în vedere extinderea gamei de produse și schimbarea obiceiurilor de
consum.
,,În condițiile veniturilor scăzute, mulți dintre românilor, în trecut,
și-au amenajat locuințele cu parchet și mobilă ieftine, iar efectele
s-au văzut în deprecierea rapidă a acestora, indiferent că vorbim de
dulapuri, biblioteci, paturi sau mese. Focusul este pus, în această
perioadă, pe mobilă mai trainică, în general modulară, pe calitate, de
la materiale la balamale și îmbinări. Dincolo de noile tendințe, de modă
și utilitate în apartament, televizoarele au crescut în diagonală, iar
bucătăriile au primit noi utilități, precum plitele pe inducție și
frigiderele side-by-side, astfel că și mobila necesită un upgrade’’,
spun specialiștii.
CASE NOI, CASE VECHI
Focusul semnificativ din piața amenajării locuințelor este amplificat și
de finalizarea multora dintre locuințele construite în ultimii ani.
Cum noile condiții legale impun darea în folosință cu toate racordurile
finale (apă, curent, gaze etc.), dezvoltatorii și clienții finali vor fi
stimulați să investească semnificativ în amenajarea locuințelor, arată
analiza Frames.
Pe de altă parte, incertitudinile legate de evoluția prețurilor
locuințelor și provocările din zona de creditare (accesul mai dificil la
finanțare, semnele de întrebare legate de Programul ,,O casă, o
familie’’, dinamica cursului valutar etc.) sunt de natură să influențeze
comportamentul de consum al românilor.
,,Următoarea perioadă se anunță a fi una plină de provocări în piața
imobiliară. Mai atenți la condițiile macro-economice, la perspectivele
crizei economice, la dinamica prețurilor și a cursului valutar, mulți
dintre români vor prioritiza creșterea confortului locativ și asigurarea
unor rezerve financiare, dovadă creșterea apetitutului pentru
economisire, reliefat de datele BNR’’, spun experții de la Frames.
UN BUSINESS IMPORTANT ÎN CRIZĂ
Focusul pe reamenajarea locuințelor este subliniat și de evoluția
semnificativă a pieței materialelor de construcții și amenajări
interioare din ultimii ani.
Potrivit datelor Frames, afacerile companiilor care activează în
comerțul cu ridicata și amănuntul al materialelor pentru construcții,
echipamentelor sanitare și de încălzire (COD CAEN 4673 și 4752) ar putea
atinge, în 2020, nivelul de 35 de miliarde de lei, cu peste 20 de
miliarde de lei mai mult decât în 2010.
Ultimele date de la Ministerul Finanțelor arată că cele 9044 firme
active în acest sector au încheiat anul 2018 (pentru 2019 nu există încă
datele finale) cu afaceri totale de 33,3 mld.lei și un profit net de
2,32 miliarde lei, față de 494,2 mil.lei înregistrat în 2010.
Principalii jucători din piață sunt, în ordinea cifrei de afaceri,
Dedeman SRL (7,22 mld.lei), Arabesque SRL (Mathaus) (1,69 mld.lei) și
Leroy Merlin Romania SRL (1,56 mld.lei).
,,Piața materialelor de construcții se află, în prezent, într-o zonă de
maturizare, mare parte din business-ul la nivel național concentrându-se
în jurul principalilor companii din piață. Focusul este pus, în prezent,
pe extinderea gamei de produse, mai ales în zona celor inovative, și pe
serviciile de suport, pe consultanța oferită clienților, pe know-how.’’,
arată analiza.
Peste 57.000 de angajați lucrează, în prezent, în acest domeniu, cu
peste 17.000 mai mulți decât acum 10 ani.
Marea provocare pentru acest sector, ca și în general pentru economie, o
va reprezenta, în perioada următoare, o potențială scădere semnificativă
a consumului, principalul motor al economiei, ca urmare a dificultăților
financiare (șomaj, disponibilizări, firme închise etc.)
,,După un an 2019 foarte bun pentru acest sector, 2020 ar putea aduce o
tendință de temperare a creșterii cifrei de afaceri, în condițiile unei
potențiale crize economice. Estimările sunt relative, în condițiile în
care condițiile macro-economice sunt greu de estimat, având în vedere
evoluția economică globală’’, spun experții de la Frames.