În urmă cu aproximativ o lună, publicam un articol despre o lucrare inedită a pictorului Nicolae Tonitza, un autoportret realizat pe paleta de culori a artistului. Iată că există tablouri ale marelui artist în colecţiile personale ale unor pasionaţi de artă, lucrări care abia acum ies la lumină.
Clujeanul Zoltan Ionescu deţine un tablou despre care nu se ştia până acum că există, lucrarea purtând semnătura lui Nicolae Tonitza. „Despre această lucrare, pe care o considerăm una dintre primele încercări portretistice ale lui Tonitza, nu s-a scris şi nu a fost reprodusă până în prezent în nici o publicaţie”, menţionează dr. Doina Reghiş Ionescu, unul dintre cei mai cunoscuţi experţi în bunuri artistice din ţară. Perioada în care ar putea fi încadrat tabloul este primul deceniu al secolului XX. „Apreciem că autoportretul reprodus aici a fost realizat în anii petrecuţi la Şcoala din Iaşi, cândva înainte de plecarea, în toamna anului 1907, la München, pentru desăvârşirea studiilor. Am ajuns la această concluzie urmărind trăsăturile fizionomice în ansamblu, dar şi caracteristicile semnăturii sale”, explică doctorul în artă Doina Reghiş Ionescu.
Tabloul ar putea fi expus la Brukhental
Proprietarul actual al tabloului a moştenit lucrarea din familie, Zoltan Ionescu fiind colecţionar de artă şi de profesie jurist. Nicăieri această pictură nu a fost menţionată, nu a fost expusă şi nu s-a scris nimic despre ea. Cel mai probabil, ea va merge pentru a fi expusă la Muzeul Brukenthal din Sibiu. „Pictura prezintă în dreapta, jos, semnătura autorului, „tonita n”, o semnătură realizată cu o pensulaţie dinamică, cu mult nerv, expresivă”, se arată în expertiza lucrării.
Pe 22 august se împlinesc 125 de ani de la naşterea lui Nicolae Tonitza, iar BNR va pune în circulaţie, în scop numismatic, o monedă din argint, cu valoarea nominală de 10 lei.
Iată ce se arată în raportul de expertiză al acestei lucrări, realizat de către
dr. Doina REGHIŞ IONESCU:
Atunci, în ajunul substanţialei etape müncheneze a evoluţiei sale, tânărul Tonitza începuse să simtă adevăratul fior al artei. Mai era încă student la Şcoala Naţionale de Arte Frumoase din Iaşi când obţinea, în semn de apreciere a talentului şi măiestriei sale, medalii şi menţiuni, în special la lucrări cu „figuri deprinse după natură”. Lucru ştiut, şi-a făcut debutul în portretistică în anul 1900, când a primit comanda unui portret de bătrână, pe care-l realizează în culori de „oloi” (N. Tonitza, Scrieri despre artă, Bucureşti, Ed. Meridiane, 1964, p. 7). De la această pictură şi până la autoportretul de faţă, nu găsim consemnat nici un portret executat în ulei, doar o serie de desene, caricaturi politice şi pictură bisericească.
Tonitza a fost mereu preocupat de îmbogăţirea mijloacelor de exprimare plastică şi de desăvârşirea tehnicii de creaţie. S-a călăuzit de la bun început după ideea că artistul trebuie să dea dovadă de o ireproşabilă conştiinciozitate în exercitarea profesiunii. Cu siguranţă că şi în realizarea acestui portret, artistul a respectat întocmai toate procedeele, etapele de lucru şi materialele necesare. Pentru realizarea picturii, artistul a folosit drept suport cartonul, considerat de el „cel mai avantajos panou”. A optat pentru un carton „roşu”, foarte bine presat, preparat în acest caz cu gumă arabică, care asigură o uscare mai rapide. Cartonul s-a păstrat până astăzi perfect drept, nesuferind nicio deformare în timp. Colţurile suportului au fost rotunjite uşor cu glaspapir. Desenul a fost realizat cu linii ritmate, susţinând ulterior formele modelate cu pastă densă. Întâlnim deja o oarecare tendinţă de schematizare a formelor, cu limite fireşti pentru acea perioadă a începuturilor.
De asemenea, se întrezăresc procedee şi calităţi de incontestabilă valoare picturală, prevestindu-l pe pătrunzătorul psiholog ce urma să devină. Întregul modelaj al chipului este redat într-o atitudine firească, din semiprofil, stânga (fig. 1). Formele fizionomice nu sunt construite minuţios, naturalist, semn că autorul încerca să se detaşeze de academismul impus la cursuri; el reuşeşte să redea cu acurateţe caracteristicile trăsăturilor sale fără a recurge la acel finit (finisaj?!) laborios, caracteristic pictorilor din generaţia sa. Autoportretul înfăţişează o tinereţe maturizată de gândire şi frământată de probleme. O privire meditativă cu ochii mari, uşor exoftalmici, sub sprâncenele sale prelungi. Faţa cu obrajii plinuţi, cu o musculatură viu modelată, cu o frunte înaltă, păr bogat, un nas cărnos şi buze la fel de cărnoase, exprimă tristeţe, dar şi o undă de speranţă. Este o încercare de a-şi defini stările sale sufleteşti. În ceea ce priveşte vestimentaţia purtată de cel portretizat, noi considerăm că este cea de atelier, pe care artistul o purta în timpul lucrului, respectiv basca pe cap şi halatul de lucru. De altfel, în fotografiile-document din acea perioadă întâlnim asemenea detalii vestimentare. Cromatica este una redusă, cu subtile acorduri de griuri reci la partea vestimentară şi fundal, dominanta fiind albastrul de Prusia în combinaţie cu verde smaragd, umbră naturală şi arsă. Negrul folosit de artist pentru delimitări de suprafeţe şi chiar pentru detalii, nu este pur, ci este unul preparat; griurile calde le întâlnim la carnaţie, astfel că, per ansamblu, se creează acea armonie cromatică echilibrată, întâlnită des în pictura lui Nicolae Tonitza.
dr. Doina REGHIŞ IONESCU
The next time I read a blog, I hope that it doesnt disappoint me as much as this one. I mean, I know it was my choice to read, but I actually thought youd have something interesting to say. All I hear is a bunch of whining about something that you could fix if you werent too busy looking for attention.