În contextul alegerilor prezidențiale din România, dezbaterile publice ar trebui să abordeze cu prioritate subiectele fundamentale legate de politica externă și securitatea națională, atribuții directe și esențiale ale președintelui României, în calitatea sa de comandant suprem al Forțelor Armate și președinte al Consiliului Suprem de Apărare a Țării (CSAT). Din păcate, până acum, campania electorală a fost dominată de atacuri sterile între candidați, evitând temele esențiale pentru viitorul strategic al României.
Exemplul Poloniei ar trebui să servească drept model pentru România. Recent, autoritățile de la Varșovia au reușit, prin argumente solide și negocieri eficiente, să convingă Comisia Europeană să accepte realocarea unor fonduri din Planul Național de Redresare și Reziliență destinat inițial altor scopuri, pentru a finanța investiții strategice în apărare și securitate. Varșovia a anunțat astfel alocarea a peste 6 miliarde de euro din fondurile europene post-COVID pentru aceste domenii, ceea ce completează politica guvernului polonez, care a crescut semnificativ bugetul apărării până la 5% din PIB – cel mai mare procent alocat apărării din întreaga Alianță NATO.
În România, subiectele cruciale privind securitatea și apărarea lipsesc aproape cu desăvârșire din dezbaterile candidaților prezidențiali. În fața conflictului ruso-ucrainean de la granițe, România are nevoie urgentă de o abordare responsabilă și clară, inspirată de măsurile proactive ale Poloniei.
Investițiile masive în industria națională de apărare ar genera beneficii multiple, nu doar pentru siguranța țării, ci și pentru economia românească în ansamblu. Dezvoltarea industriei militare ar atrage investiții indirecte majore în infrastructură rutieră, feroviară, navală, energetică și de comunicații. Acest proces ar aduce dezvoltare regională sustenabilă, crearea de mii de locuri de muncă bine remunerate și stimularea industriilor conexe precum siderurgia, tehnologia informației și cercetarea-dezvoltarea.
Este timpul ca viitorul președinte al României să pună securitatea și dezvoltarea strategică a țării pe primul plan. Polonia demonstrează clar că se poate. Rămâne de văzut când România va învăța lecția și va trece la acțiune.


