Faptul că în România nu se găsesc bani suficienţi, o ştie toată lumea, însă acest lucru este cu mult mai deranjant, cu cât se iau decizii împotriva celor care administrează cu succes un buget slab din punct de vedere al fondurilor. Este vorba de primăriile ce nu au arierate, iar după noile reguli, acestea sunt pasibile de a nu primi niciun ban, spre deosebire de primăriile cu datorii, ce urmează a primi mai multe fonduri. După ce bugetul Consiliului Judeţean a fost aprobat în data de 22 martie, după multe aşteptări, Constantin Nicolescu, şeful CJ a făcut anunţul că arieratele primăriilor vor trebui să fie stinse în procent de 85%, până la finele acestei luni, primăriile ce nu au datorii riscând să rămână fără bani pentru proiectele ce doresc să le deruleze în acest an, ori pe care doresc să le finalizeze.
Primarul de la Arefu, Gheorghe Stoican este de părere că edilii sunt singurii vinovaţi pentru situaţia actuală cu care se confruntă primăriile. „şi eu am câteva probleme cu datoriile, însă am destul de puţin. Primarii sunt singurii vinovaţi pentru datoriile pe care le fac, pentru că fac lucrări fără să aibă bani. Eu personal, am ţinut cont de ce buget am avut, chair dacă mai am ceva probleme. Nu mă aştept ca CJ-ul să-mi ofere vreun ajutor, nici măcar nu am fost chemat. Anul acesta aş vrea să pornesc nişte proiecte, ce vizează asfaltări de drumuri comunale, alimentări cu apă sau încălzire în şcoli. Sper să le pot începe” a declarat edilul comunei Arefu, Gheorghe Stoican.
Ionel Dulamă de la Rucăr declară că primarii nu poartă nicio vină pentru faptul că au datorii, punând totul pe seama lipsei de bani şi incapacitatea de a porni lucrări în localităţile lor. „Nu primarii sunt de vină pentru faptul că nu sunt bani. Pe cetăţenii din comună nu îi interesează că primăria nu are bani, ei vor să aibă drumuri asfaltate şi apă curentă. Primarii fac ce le stă în putinţă. Dacă nu sunt bani, nu sunt. Am avut şi eu câteva probleme cu datoriile, însă am scăpat din fonduri proprii. Ne-am chinuit un pic, dar am reuşit. Avem şi câteva proiecte ce vizează Căminul Cultural, dar şi asfaltare de drumuri comunale” a declarat Dulamă.
Edilului comunei Nucşoara, Ion Cojocaru i se pare normală această măsură de a salva primăriile cu arierate, declarând totodată că şi Primăria Nucşoara are o datorie de 240.000 de lei. „Dacă primarii au derulat proiecte conform legii, mi se pare normal să li se ofere ceva mai mulţi bani, pentru a scăpa de datorii. Avem şi câteva proiecte în curs, respectiv reţeaua de apă curentă din satul Gruiu. Am respectat lucrările, însă nu am primit nicun ban. Pentru alte proiecte încercăm să obţinem fonduri europene dacă va fi posibil” a declarat Ion Cojocaru.
Ionel Moloiu, edilul comunei Hărseşti este, de asemenea, de acord cu măsura impusă de către Guvern, aceea de a redirecţiona mai mulţi bani către primăriile cu arierate, cu toate că acesta critică incompetenţa edililor de a administra fondurile locale şi a derula numai proiecte pentru care au bani. „Nu e corect ca primarii care nu au respectat bugetul să primească mai puţin decât ceilalţi, dar până la urmă asta este situaţia. Asta se întâmplă dacă angajezi lucrări fără a avea finanţare, vei avea datorii. Fiecare primar îşi cunoaşte bugetul său, deci aceştia nu pot găsi o scuză. Am avut şi eu câteva datorii, dar am reuşit să scap de ele prin fonduri proprii. De asemenea, am proiecte pe fonduri europene, pe măsura 322, proiecte ce vizează reţeaua de apă şi canalizare, dar şi de asfaltare a drumurilor comunale” a afirmat Ionel Moloiu.
Primar Vlădeşti : „Sistemul defectuos din ţară este de vină”
Primăria de la Vlădeşti nu este într-o situaţie prea roză, edilul Dică Hristu Cristian declarând că are datorii de 6 miliarde de lei vechi, acuzând întregul sistem pentru aceste probleme. „Avem şi noi probleme, dar cine nu are. Toţi vrem să facem multe cu bani puţini. Până la urmă sistemul defectuos din România este de vină pentru aceste lucruri. Este nepus la punct. E normal ca primăriile cu arierate să primească mai mulţi bani. Eu ca primar nou, nu port nicio vină pentru faptul că am probleme ce persistă încă din timpul altor mandate. Eu sper ca pentru anul 2013 să pot să îmi continui proiectele deja începute, reţeaua de alimentare cu apă şi asfaltarea drumurilor comunale” a afirmat edilul comunei Vlădeşti.
Marian Ibric, edilul de la Leordeni este de părere că măsura impusă de Guvern este o măsură proastă, afectând primarii ce au reuşit să administreze cu bine fondurile locale. „Mie această măsură mi se pare o prostie. Nu e corect ca primarii care au cheltuit fără cap să primească mai mulţi bani decât cei care au făcut cheltuieli responsabile. Eu nu am probleme cu datorii, asta pentru că am ştiut cum să-mi administrez bugetul. Am un proiect de extindere a reţelei de canalizare din fonduri europene. Au fost 6 primării din Argeş care au făcut acest lucru, 5 de la PDL şi eu singur de la PSD. Cei de la PDL şi-au primit banii, eu nu mi i-am primit” a afirmat edilul comunei Leordeni, Marian Ibric.
Edilul comunei Călineşti, Gheorghe Ionescu este de acord cu măsura de a fi ajutaţi primarii cu arierate, cu toate că acesta nu are probleme cu datoriile. „Eu nu am probleme cu arierate. Dacă s-a stabilit ca primăriile cu probleme să primească mai mulţi bani, atunci este o soluţie bună. Ne ajutăm colegii, dacă asta e situaţia. Până la urmă nu e treaba mea să comentez cine este sau nu de vină pentru problema arieratelor. Eu îmi văd de activitatea mea de la primărie. În acest an, vreau să continui proiectul cu alimentarea cu apă. Sunt convins că voi primi bani. Nicolescu nu ne lasă la greu” a afirmat Gheorghe Ionescu.
Aşadar, deşi bugetul Consiliului Judeţean a fost aprobat, primăriile nu vor primi suficienţi bani, chiar dacă unele dintre ele au prioritate faţă de celelalte. Primarii dau vina, ba pe Guvern, ba pe Consiliul Judeţean, unii acuzând chiar edilii de incapacitatea de a administra bugetul local aşa cum trebuie.