Dintr-un comunicat postat (01.03.2024) pe pagina oficială de Internet a Ministerului Muncii și Solidarității Sociale (MMSS), aflăm că în transportul public din București se va implementa un nou proiect ce vizează asigurarea de noi facilități pentru persoanele cu dizabilități, facilități ce țin de normalitate într-un stat civilizat. Proiectul „Pune frână discriminării”, care a beneficiat de expertiza Autorității Naționale pentru Protecția Drepturilor Persoanelor cu Dizabilități (ANPDPD) din subordinea MMSS, a fost adoptat cu unanimitate de voturi în Consiliul General al Municipiului București.
În comunicatul MMSS se mai precizează că proiectul „Pune frână discriminării”, pentru care ANPDPD a oferit expertiză autorităților locale, va contribui la integrarea persoanelor cu dizabilități în comunitate, respectarea principiilor drepturilor omului şi sporirea calității serviciului de transport public. De asemenea, MMSS susține aplicarea planului de accesibilizare în toate municipalitățile din România și oferă sprijin în acest sens primăriilor prin ANPDPD.
Ținând cont că ministrul muncii și solidarității sociale este piteșteanca Simona Bucura-Oprescu, nu putem să nu ne întrebăm – oare când va fi implementat și în Pitești un astfel de proiect? Sunt convins că Simona Bucura-Oprescu va pune la dispoziția consilierilor Locali din Pitești proiectul „Pune frână discriminării” adoptat de Consiliul General al Municipiului București pentru a-i inspira în realizarea unui proiect similar în Pitești, dar oare consilierii locali vor dori acest lucru? Pentru realizarea și implementarea unui astfel de proiect sunt necesare două condiții esențiale: existența voinței politice și identificarea sursei de finanțare. Cu privire la fondurile necesare implementării, sunt convins că în proiectul „Pune frână discriminării” sunt identificate modalitățile de finanțare, iar dacă nu, le pot spune eu consilierilor locali că există două strategii adoptate – una la nivelul UE și alta la nivelul României („O Uniune a Egalității: Strategie privind drepturile persoanelor cu dizabilități pentru 2021-2030” pe care o găsiți accesând link-ul https://eur-lex.europa.eu/legal-content/RO/TXT/?uri=CELEX:52021DC0101 și Strategia națională privind drepturile persoanelor cu dizabilități „O Românie echitabilă”, 2022-2027 pe care o găsiți accesând link-ul https://anpd.gov.ro/strategia2022-2027/#/ ) – prin care pot identifica foarte ușor surse de finanțare, atât europene, cât și naționale. Pot lua în calcul și ale surse de finanțare, inclusiv din mediul privat. Voință politică să fie că celelalte sunt doar detalii.
Principalele facilități de care vor beneficia persoanele cu dizabilități care utilizează transportul public în comun din București sunt:
- În stații: Ghidaj audio pentru identificarea stației de transport în comun (pentru nevăzători sau cei cu deficiențe de vedere); informarea audio și în scris despre mijloacele de transport în comun care circulă prin stația respectivă și timpul de așteptare; trimiterea unui mesaj către conducătorul vehiculului cu scopul de a-l informa că o persoană cu dizabilități va urca/coborî în următoarea stație; alerta online către persoana cu dizabilități pentru a ști că mijlocul de transport în comun ajunge în stație pentru a urca/coborî; ghidaj audio și vizual pentru identificarea ușii de acces de intrare/coborâre;
- În mijloacele de transport: deschiderea automată a ușii de proximitate; timp de deschidere mai lung a ușii pentru a permite accesul facil al persoanelor cu dizabilități; rampe pentru accesul în mijloacele de transport în comun; informarea audio și în scris despre locurile disponibile din mijloacele de transport în comun pentru persoanele cu dizabilități; traseu marcat pentru persoana în fotoliu rulant de la intrare pana la locul special amenajat în mijlocul de transport în comun; informații audio și în scris legate de următoarele stații; apel pentru asistență umană în mijlocul de transport în comun.
Sună foarte bine, nu-i așa? Dar consilierii noștri locali și politicienii de pe meleagurile argeșene sunt preocupați mai mult de campaniile electorale și de promovarea în spațiul public a unor subiecte de discuții pe diverse teme (sitemul de sănătate, crearea de parcuri industriale, dezvoltare locală și regională, Molivișu, Trasnfăgărășan etc), fără date concrete, modalități și termnene de implementare, ci doar pentru promovarea imaginii în scopuri electorale. Păi și ce fac aleșii noștri pentru noi, cei care i-am votat sau pe care urmează să-i votăm? Răspunsul este unul foarte bine știut – mai nimic!