O tânără de 22 de ani a alertat Serviciul Unic de Urgență, cerând intervenția poliției, după o ceartă cu iubitul. Apelul a fost efectuat în data de 27 iunie 2021 din localitatea Țițești. Femeia nu a fost inițial identificată, telefonul de pe care a sunat fiind imediat închis și neputând fi contactată. În zonă au ajuns mai multe echipaje de polițiși și mascați, pentru a veni în sprijinul tinerei. În urma verificărilor, autoritățile au descoperit însă că femeia a sunat la 112 după o ceartă cu iubitul, fără a se afla în pericol, mărturisind totodată că spart telefonul și a rupt cartela, după ce a efectuat apelul de urgență.
„În urma audierii persoanei s-a stabilit faptul că aceasta nu se afla în pericol și nici nu a fost victima vreunei infracțiuni. În urma verificărilor efectuate, s-a luat măsura sancționării contravenționale a femeii care a făcut sesizarea, cu amendă în valoare de 1.000 de lei, conform art. 32, alin. 1, lit. a din O.U.G. 34/2008, privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență. De asemenea, polițiștii au procedat la pelucrarea celor două personae, cu privire la prevederile Legii 61/1991, pentru sancționarea faptelor de încălcare a unor norme de conviețiure socială, a ordinii și liniștii publice și ale Legii 217/2003, pentru prevenirea și combaterea violenței domestice.
Cadrul legal, privind apelarea abuzivă sau alertarea falsă prin SNUAU, a devenit mai strict.
Apelarea abuzivă a numărului unic pentru apeluri de urgență 112 sau transmiterea de mesaje abuzive la numărul 113 ori la numărul 114 se sancționează cu amendă de la 1.000 de lei la 2.000 de lei sau cu prestarea de la 100 de ore la 200 de ore în folosul comunității. Totodată, alertarea falsă a agențiilor specializate de intervenție este sancționată cu amendă de la 2.000 de lei la 4.000 de lei sau cu prestarea de la 200 de ore la 400 de ore în folosul comunității.
Pentru săvârșirea din nou a contravenției, în interval de un an, de la sancțiune, se aplică amenzi duble.
Apelarea abuzivă reprezintă apelarea repetată, cu rea intenție, a numărului 112, fără ca apelantul să justifice o stare care necesită acțiunea agențiilor specializate de intervenție, sau apelarea numărului 112 pentru a aduce injurii operatorilor.
În sensul legii, alertarea falsă este utilizarea intenționată a numărului 112 pentru determinarea alarmării sau intervenției agențiilor specializate de intervenție (structurile autorităților administrației publice, care au rolul de intervenție imediată pentru soluționarea urgențelor în domeniile ambulanței, serviciilor mobile de urgență, reanimare și descarcerare – S.M.U.R.D., poliției, jandarmeriei, serviciilor publice profesioniste și voluntare pentru situații de urgență, inclusiv S.M.U.R.D., contra terorismului, precum și alte structuri) în mod nejustificat.
Exemple de situații de urgență: accidente de aviație/la metrou/feroviare/cu victime, persoane blocate/navale/montane/în peșteri, canioane/determinate de factori de mediu, avarii sau accidente industriale, explozii, incendii, arsuri termice/electrice/chimice, cutremure, fenomene hidrologice/meteo periculoase, fulgerați/trăsniți, persoane căzute în locuri publice, conflicte și agresiuni fizice, tâlhării, furturi, folosirea armamentului, persoane dispărute/găsite etc.
Nu reprezintă o urgență: accidentele rutiere fără victime(tamponări), aflarea datei și a orei, aglomerarea traficului, încărcarea cartelelor de telefoane mobilă, inundație în apartament sau subsolul blocului, pierderea sau găsirea de obiecte personale, solicitarea de informații despre numărul de telefon, emitere cărții de identitate, pașaportului, cazierului, despre trafic sau programul instituțiilor publice etc.
Sancțiunile au fost stabilite prin Legea 36/2020, pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2008 privind organizarea și funcționarea Sistemului național unic pentru apeluri de urgență.
Foto descriptiv