Constructorul austriac și autoritățile române au celebrat un moment de referință în infrastructura rutieră: străpungerea primului tunel de autostradă din România, pe șantierul autostrăzii Pitești – Sibiu. Evenimentul a fost marcat drept simbolic, reprezentând un progres semnificativ în modernizarea rețelei de transport din țară. Galeria „Daniela”, una din cele două care formează Tunelul sub dealul Momaia, a fost forată integral. Evenimentul de străpungere a tunelului, care măsoară 1.350 de metri, s-a petrecut luni la amiază, marcând finalizarea unui proces de construcție demarat cu aproape 17 luni în urmă.
Într-o ceremonie emoționantă, constructorul Porr a marcat momentul istoric al străpungerii tunelului Daniela, scriind pe peretele care urma să fie demolat urarea „Noroc bun și la mulți ani” în română și germană. Data de 3 martie 2025 va rămâne memorabilă pentru echipa de constructori care a realizat această performanță inginerească.
Bucuria muncitorilor a atins punctul culminant imediat după demolarea ultimului perete, când toți lucrătorii din interior au ieșit și s-au îmbrățișat cu colegii care îi așteptau.
Paralel cu tunelul Daniela, lung de 1.350 de metri, cealaltă galerie – tunelul „Alina” – măsoară 1.342 de metri. În prezent, din acesta au fost forați aproape 1.200 de metri, urmând ca străpungerea să fie finalizată până de Paști.
Pe măsură ce forajele tunelului Momaia avansează, constructorul a demarat și lucrările de căptușeală interioară a pereților. Momentele cheie din interiorul și exteriorul șantierului au fost documentate video de canalul YouTube Raducu P Drum.
Tunelul Momaia se deosebește prin metoda sa de construcție. Spre deosebire de proiectele de metrou din București sau lucrările de cale ferată Brașov – Sighișoara, care utilizează mașinării speciale de tip TBM (Tunnel Boring Machine), acesta este realizat prin tehnica NATM (New Austrian Tunneling Method).
Metoda NATM presupune o abordare secvențială și tradițională de excavare. Procesul constă în săparea tunelului pe segmente mici, urmate imediat de ranforsarea pereților: mai întâi se aplică plasă metalică, apoi se pulverizează beton torcretat pentru a spori rezistența structurii. Fiecare segment finalizat permite trecerea la următoarea secțiune.
După stabilizarea inițială, tunelul va primi în etapele următoare hidroizolație și o căptușeală finală din beton care va încorpora armătura principală. Ultima fază va consta în finisaje și dotarea cu instalații și utilități.
Proiectul include și trei conexiuni între galerii: două pietonale și una care permite trecerea vehiculelor între tuneluri, asigurând căi alternative în situații de urgență.
Detalii tehnice ale proiectului:
- Autostrada: A1 Sibiu – Pitești, Secțiunea 4: Tigveni – Curtea de Argeș
- Lungime segment: 9,86 km
- Constructor: Porr (Austria)
- Valoare contract: 1.678.873.121,77 Lei fără TVA
- Contract semnat: noiembrie 2021
- Începere lucrări: martie 2022
- Termen contractual: 16 luni proiectare + 44 luni execuție