Mihai Bordeanu, Managing Director al Dacia pentru Sud-Estul Europei și Country Head România, critică dur lipsa de predictibilitate din partea guvernului și avertizează că taxele în creștere și schimbările fiscale haotice pun în pericol competitivitatea țării și investițiile viitoare.
Într-o declarație tranșantă în fața unui grup restrâns de jurnaliști, Mihai Bordeanu, șeful operațiunilor Dacia din România, a tras un semnal de alarmă cu privire la impactul pe care Impozitul Minim pe Cifra de Afaceri (IMCA) și, mai ales, schimbările fiscale neașteptate îl au asupra marilor investitori.
„Prin IMCA pierdem în primul rând în competitivitate, predictibilitate și în seriozitate”, a afirmat Bordeanu. „O chestie pe ghicite, care azi e, mâine nu e, sau e doar pentru un an, dar, de fapt, e pentru mai mult, «jenează» companiile multinaționale în luarea unor decizii strategice pe termen lung.”
Oficialul a subliniat că marile grupuri industriale își fac planificările pe zeci de ani, iar incertitudinea fiscală face România mai puțin atractivă în comparație cu alte destinații pentru investiții. „Nu poate fi făcută o strategie pe o decadă și să fie luată în calcul România cu taxe care apar și dispar”, a explicat el.
Bugetele pentru 2026 se fac acum, dar nimeni nu știe ce taxe vor fi
Bordeanu a insistat că problema nu este neapărat nivelul taxelor, ci instabilitatea lor. „Nu știm ce orizont de taxare vom avea în următorii ani. Nu știm nici măcar anul viitor cât vom plăti. Iar bugetele pentru 2026 sunt finalizate acum, în următoarele săptămâni”, a spus el.
Această lipsă de vizibilitate are consecințe concrete asupra deciziilor de investiții. Bordeanu a recunoscut că, deși nu se poate spune încă că IMCA a blocat investiții, evaluările sunt în curs. „Se poate construi o relație de cauzalitate între una și alta, din păcate”, a adăugat el, menționând că extinderea capacității de producție de la Dacia este încă în discuție, iar decizia ar putea fi amânată.
„Ați văzut că s-a schimbat și conducerea companiei. E posibil ca proiectul să fie amânat pentru că în astfel de chestiuni se discută totul, inclusiv fiscalitatea, costurile energiei”, a precizat Bordeanu.
Industria de componente, sub presiune
Șeful Dacia România a atras atenția și asupra situației dificile din industria furnizorilor de componente auto, unde disponibilizările masive reflectă reconfigurări strategice determinate de multiple presiuni, inclusiv fiscale.
„Disponibilizările masive nu ne vor afecta pe noi, Dacia, în mod direct și imediat. Dar în România ar trebui să facem mai mult cu toții – nu doar industria auto sau statul. Toți trebuie să facem mai mult pentru competitivitate”, a spus el.
Bordeanu a avertizat că, privind evoluțiile din ultimii ani, „lucrurile mai degrabă se degradează”. „Dacă facem suma, mi-e teamă că o luăm în jos. Ar fi păcat, pentru că pierdem niște oportunități”, a adăugat oficialul, subliniind că industria auto se află la un punct de cotitură, iar România riscă să piardă terenul în fața altor țări.
„Suntem la un punct de cotitură în industria auto, se vor reconfigura strategiile în următorii patru-cinci ani și ar fi bine să fim mai în față”, a conchis Bordeanu.
Oficialul a vorbit și despre impozitarea mașinilor, un element care poate influența major întinerirea parcului auto din România, reducerea poluării și scăderea numărului de accidente cauzate de vehiculele foarte vechi aflate în circulație.