Uzina Dacia din Mioveni, parte a grupului Renault, a parcurs un drum complex de modernizare tehnologică. În prezent, unitatea de producție are o capacitate zilnică impresionantă de 1.357 de vehicule. Modelele care marchează cea mai înaltă performanță tehnică sunt a treia generație de Duster și noul SUV Bigster, considerate cele mai sofisticate automobile realizate vreodată în această fabrică.
Mihai Bordeanu, Director General Dacia Brand pentru Europa de Sud-Est și Manager România, a deschis prezentarea în fața jurnaliștilor prezenți la uzina din Mioveni cu o remarcă directă: „Bine ați venit în epicentrul industriei auto românești”.
„Lansarea noului Bigster în producția de serie reprezintă momentul în care Dacia pătrunde hotărât în segmentul SUV compact. Ne propunem să deschidem un nou capitol de succes prin cel mai complex automobil din istoria noastră”, a subliniat Bordeanu.
Cu pasiune, el a dezvăluit transformarea tehnologică a mărcii: „Noul Bigster integrează 35 de sisteme de calcul, spre deosebire de Logan, care dispunea doar de cinci. Puterea computațională a automobilelor noastre s-a schimbat radical”.
Bordeanu a punctat importanța strategică a segmentului: „Segmentul C reprezintă zona cea mai extinsă și profitabilă de pe piața europeană de automotive. De la lansarea mărcii în Europa în 2004, am comercializat peste opt milioane de vehicule și în ultimii ani am ajuns chiar pe podium la vânzările de retail. Anul trecut, Sandero a fost cel mai comercializat model pe ansamblul canalelor de distribuție”, a conchis șeful mărcii Dacia în România.
Iată o posibilă rescriere a textului:
Mihai Bordeanu a furnizat detalii proaspete despre cererea pentru noul model Bigster, menționând că, în dimineața respectivă, numărul comenzilor în România depășise deja 1.200 de unități. Datele relevă un interes deosebit pentru echipările de top, respectiv Extreme și Journey, care însumează peste 90% din comenzi.
Un aspect remarcabilîl constituie preferința pentru motorizările hibrid, care reprezintă aproximativ două treimi din comenzile totale. Practic, doi din trei clienți au optat pentru noua motorizare HYBRID 155, ceea ce indică o schimbare semnificativă în preferințele consumatorilor.
În ceea ce privește culorile, Indigo Blue a înregistrat cea mai mare căutare. La nivel european, comenzile pentru Bigster au depășit pragul de 10.000 de unități, demonstrând așteptările ridicate pentru acest nou model Dacia.
Odată cu lansarea celei de-a treia generații Duster și a noului SUV compact Bigster, uzina din Mioveni a suferit transformări semnificative, evoluând în paralel cu propriile produse. Sile Fulga, viitorul director al Uzinei de Vehicule Automobile Dacia începând cu 1 august 2024 – și un angajat cu o experiență de peste trei decenii în fabrică – a oferit detalii tehnice importante despre actuala capacitate de producție.
Potrivit sa, uzina funcționează într-un ritm alert de 65 de vehicule pe oră, ceea ce înseamnă că aproximativ un automobil iese de pe linia de asamblare în mai puțin de un minut. Producția se desfășoară non-stop, prin intermediul a trei schimburi a câte opt ore.
Din totalul celor 6.856 de angajați, 90% sunt implicați direct în procesul de producție, restul ocupând roluri suport esențiale pentru bunul mers al fabricii. Această structură organizațională demonstrează eficiența și profesionalismul echipei de la Mioveni.
Sile Fulga, directorul Uzinei de Vehicule Dacia (UVD), a oferit detalii impresionante despre capacitatea de producție înainte de a ghida jurnaliștii prin uriașa fabrică din Mioveni. Uzina ocupă 297.000 de metri pătrați dintr-un total de 355.000, iar producția zilnică atinge 1.357 de vehicule. Cea mai remarcabilă statistică este ponderea exporturilor: între 90% și 92% din automobile sunt distribuite în 71 de țări.
Prima secție prezentată a fost Presaj, unde o linie complet nouă de prese de mare putere impresionează prin performanță. Cele patru utilaje funcționează la 18 „bătăi” pe minut, cu prese care generează între 400 și 2.400 de tone-forță. Materialele prelucrate provin din Slovacia și Italia, Fulga subliniind că aprovizionarea de la Sidex nu mai este posibilă.
În prezent, verificarea calității pieselor presate se realizează manual de către operatori. Deși robotizarea acestei activități ar costa între 5 și 5,5 milioane de euro, Fulga a precizat că momentan investiția nu se justifică, urmând a fi realizată la momentul oportun.
Următoarea destinație a fost departamentul Caroserie, unde tehnologia și eficiența uzinei urmau să fie prezentate în continuare.
La secția Caroserie, 1.400 de angajați lucrează alături de 550 de roboți pentru a monta și suda piesele prelucrate anterior la Presaj. Peste 60% din punctele de sudură sunt realizate automat, cu linii separate pentru modelele Duster și Bigster, organizate în formă de „U”.
Procesul tehnologic implică amplasarea componentelor pe „sănii” și sudarea lor secvențială. Deși robotizarea este predominantă, anumite suduri pentru piesele mai mici sunt efectuate manual. Fiecare linie poate produce 40 de vehicule pe oră, însemnând aproximativ 900 zilnic.
Un aspect remarcabil îl constituie sistemele sofisticate de monitorizare ale roboților. Unii au mecanisme proprii care detectează și opresc procesul în cazul oricărei anomalii, necesitând intervenție umană. Alți roboți sunt supravegheați video de operatori. Unul dintre roboți aplică seria VIN, asigurând ca fiecare mașină să fie asamblată doar cu componentele sale specifice.
Sile Fulga a precizat că durata totală de fabricație este de 10-15 ore, din care secția Caroserie consumă aproximativ două-trei ore.
Ultima secție, Montajul, este considerată cea mai spectaculoasă. Aici sosesc caroseriile și componentele pentru finalizarea mașinilor. Zilnic, 1.800 de persoane asamblează 1.357 de vehicule, cu o prezență feminină semnificativă de 28%.
Logistica internă este susținută de 270 de vehicule de ghidare automată (AGV-uri) care eficientizează substanțial procesul de lucru, ușurând sarcina angajaților.
Procesul de montaj de la Uzina Dacia din Mioveni urmează o metodologie ingenioasă și eficientă. Încă de la debutul montajului final, ușile sunt demontate pentru a permite accesul facil al operatorilor atât în interiorul, cât și în exteriorul vehiculului. Planșa de bord este, de asemenea, pregătită separat și introdusă ulterior în caroserie.
Linia de montaj, care se întinde pe 1,2 kilometri, are o capacitate remarcabilă de a găzdui simultan 170 de vehicule în diferite stadii de asamblare. La finalul procesului, după atașarea grupului motopropulsor și a celorlalte componente necesare, ușile sunt reinstalate.
Oficialii companiei au evidențiat și gradul ridicat de integrare tehnică: aproximativ 65-70% dintre piesele pentru modelele Duster și Bigster sunt comune. Mai mult, între 50-51% din totalul componentelor provin de la furnizori românești, ceea ce susține economia locală.
Un aspect inovator îl reprezintă sincronizarea cu furnizorii, care livrează piesele exact în momentul necesar. Această metodă „just-in-time” permite menținerea stocului la zero, optimizând astfel cheltuielile și timpii de producție.
Sile Fulga a dezvăluit că pentru lansarea modelului Bigster s-a investit aproximativ 340 de milioane de euro. Primele unități Bigster au și fost fabricate, iar livrările comerciale urmează să înceapă în următoarele zile.
Uzina Automobile Dacia din Mioveni și-a concentrat producția preponderent pe modelele Duster și Bigster, care însumează aproximativ 50-60%, respectiv 30-40% din volumul total de fabricație.
Sile Fulga a subliniat că peste 90% din producție este dedicată acestor două modele, menținând totodată fabricarea modelelor Logan, Sandero și Jogger, destinate cu precădere pieței românești. „Producția noastră este perfect adaptabilă cererii de piață”, a precizat oficialul, evidențiind un aspect crucial în industria auto contemporană: flexibilitatea.
Acest concept de flexibilitate a fost remarcat și cu ocazia unor vizite anterioare în uzine ale altor producători auto precum BMW, Stellantis sau Ford. Toți specialiștii au susținut că, într-un mediu economic volatil, capacitatea de adaptare rapidă poate face diferența între succesul și eșecul unei fabrici.
Uzina de la Mioveni, departe de a fi cea mai modernă la nivel mondial, demonstrează o capacitate remarcabilă de a ține pasul cu cerințele tehnologice actuale și de a produce vehicule din ce în ce mai complexe și atractive pentru consumatori.
Statisticile de vânzări confirmă această performanță. În 2024, Dacia a comercializat 676.340 de automobile, înregistrând o creștere de 2,7% comparativ cu 2023. Din total, 578.935 de mașini au fost înmatriculate în Europa (plus 3,9%), iar 309.432 au fost asamblate în România.
Un moment de vârf l-a reprezentat performanța modelului Sandero, care a devenit cel mai vândut autoturism din Europa în 2024, în timp ce SUV-ul Duster a încheiat anul pe poziția a noua în clasamentul general.